Saturday 24 September 2016

Born to Run, Lap Challenge

Då var ännu ett Lap Challenge avklarat. Det är med irritation och besvikelse jag börjar skriva detta inlägg. tyvärr. I våras sprang jag Lap Challenge i Skatås och var hyfsat nöjd trots det gråtrista vädret och att crew'n lämnade stationerna innan 2h hade gått. Det hade ändå gett mig 12km jobbig hinderbanelöpning/träning. Mådde riktigt illa efteråt. Precis som det skall vara.

I dagarna två hade jag känt mig krasslig och gick till och med hem från jobbet på fredagen. jag sov flera timmar på dagen men hoppades verkligen att det skulle bli bra tills Lördagen. Idag (lördag) kände jag av det litegrann på morgonen men provade att gå till gymmet för att liksom "gick det att springa 2km utan att ramla av bandet"? Det gick bra och jag bestämde mig för att åka till Kviberg och köra så många varv jag orkade på 2timmar.

Just precis vad jag skrev innan, 2h skall man ha på sig att ta sig runt den 2km långa 15 hinder jobbiga banan. jag var inställd på 7 varv om allt kändes okej. Väl på plats var vädret perfekt, värmande sol men ändå ganska kallt i luften. Dem hade glömt/slarvat till det med nummerlappar till de tävlande i "LC"-klassen, "okej" tänkte jag, det var ju ingen ordning förra gången heller, men springa utan nummerlapp är ju inga konstigheter. När starten skulle gå hörde jag att speakern sade "Så många varv ni kan på 60min", VA FAN? hörde jag rätt? det skall ju vara två timmar inte 1. Jag frågade någon annan i crew som bekräftade att det var just, 60min. inte 2 timmar. Irriterad över att dem bara ändrat utan att säga något bestämde jag mig då för att spurta 4 varv. Nu handlade det ju om att ha högre takt under kortare tid, jag gick ut hårt.

Banan var fin och lagom jobbig, man fick rejäl uppförsbacke vid starten och en del nedför där man kunde löpa på ordentligt. jag hade ställt om och hoppades att jag skulle lyckas ta 3 varv inom 50 min för att kunna starta 4de varvet. När jag närmar mig rampen på 3dje varvet frågar jag en i crew om jag hinner starta mitt 4de varv. "nja, klockan är snart 16" svarar hon varpå jag tveksamt klättrar ner efter rampen. Jag joggar förvirrat till en annan crew och frågar om jag kan ta ett varv till, han säger då, PLÖTSLIGT "du kan köra i två timmar"... JAHA tänkte jag, vad i helvete. jag har ju gått ut för 1h nu, inte 2h... De 4de varvet sprang jag irriterat runt och muttrade och hade inte alls roligt. Jag funderade på om jag skulle försöka köra 7 varv ändå, men när jag snubblade på hinder och allt bara gick dåligt valde jag att avsluta efter 4a varv. Jag hade bara känt mig arg om jag tagit fler varv, det skall vara roligt att springa.

Jag måste tyvärr säga att jag är otroligt besviken på hur Born to Run hanterat detta lopp. Dem hade dragit ner tiden till 1h "för att det var så få anmälda" och sedan väljer dem att MITT I loppet ändra tillbaka till 2h. Jag betalade inte 400:- för ett såhär dåligt lopp, jag förväntar mig mer.

Detaljer som de BÖR förbättra till nästa gång;
1. Om de utlovar 2h löpning, skall det vara 2h löpning.
2. Armbanden man skall få vid varje varvning, var är dem?
3. Foodtrucksen som skall finnas på plats bör stanna tills eventet är slut? (annars ange det)
4. Crew bör inte börja packa ihop och gå hem innan eventet är slut.

Det blir inge mer Born to Run i framtiden, men jag ser med glädje fram emot Toughest GBG som även det hålls på Kvibergs fotbollsplaner. Välorganiserat som det är skall jag aldrig mer klaga på en saknad snittsel ;)

Tack och adjö, nu skall jag till Harrys och käka ngt gött och kanske ta en Irish Coffee!

No comments:

Post a Comment