Wednesday 28 September 2016

Planering, kanske?

Häromdagen tappade jag min mobil i toaletten, ett ganska vanligt förekommande fenomen har jag förstått. Det bubblade fint ur hörlurs-hålet medan jag panikartat böjde mig ner med plågad min. Doppa fingrarna i toalettvattnet är inget man gör frivilligt. Tur att jag skulle sätta mig precis, och inte tvärt om. Nu kan jag, av erfarenhet, rekommendera alla att inte ha sin telefon i bakfickan. Bra va?
Jag fick surt införskaffa en ny telefon...
Hur som haver, med mobilfadäsen delgiven skall jag komma till sak...

Jag planerar ofta mina veckor på måndagar, för det mesta håller tyvärr inte planerna då jag ofta vilar en dag med planerad träning.
Nu skall ni inte tro att jag vilar för att jag är slö, denna månaden närmar jag mig 30 pass varav 2 dagar gick åt till sjuklighet. Därför kan ni ju räkna ut att många dagar innehåller två pass. Helgerna blir ofta intensiva då vardagarna fylls av jobb. ENDA nackdelen med heltid. För det mesta är jag ordentligt ansträngd i kroppen på måndagar men tränar ändå. Detta resulterar i att jag istället missar inplanerat pass på tisdag (för det mesta). Jag har lovat mig själv att försöka ha måndagar som vilodagar och skall nog efter säsongsavslutning fortsätta på det spåret. Då fredagar, lördagar och söndagar ofta innehåller 2 pass per dag, (om det så är löpning, gym, långpromenader och/eller ninjaträning) passar det perfekt att vila på måndag.

Inför säsongsavslutningen skall jag försöka lägga upp veckorna lite tydligare än under säsongen. I.om hård ansträngning under tävling har mina planerade träningar m.m blivit halv-dana eller inte blivit av alls. Det har dock bara varit bra och givande att vila.

Jag tänkte dela med mig av min tänkta planering här för att sedan kunna gå tillbaka och se hur bra det har funkat och om jag återkommande ändrar något. Jag har tidigare i "karriären" sprungit innan jobbet på torsdagar och tisdagar, det senaste har jag inte orkat det och funderar på anledningen.
1. De sista passen jag körde gick inte särskilt bra, flimmer för ögon och tunga ben.
2. Jag behöver mer sömn som följd av att jag blivit mer vältränad?
3. Jag har blivit för bekväm? (jag får ju alltid in mina pass ändå men... en annan tidpunkt)
Nu, under vintern tänkte jag plocka bort tanken helt, jag har känt mig stressad och sovit dåligt inför varje morgon jag haft tanken att springa. Det kanske inte är läge just nu helt enkelt. Jag får försöka planera om dagarna så att jag får in fler pass utan att köra: löp - morgon, gym - kväll.
Jag hoppas att min nya tanke skall lätta stressen och ge löpningen lite sprutt.

alt. 1
Måndagar - vila (Promenad)
Tisdagar - Löpning
Onsdagar - OCR-träning (dessa pass är vad jag kallar OCR-liknelse*)
Torsdagar - Löpning + (Styrka)
Fredagar - Löpning + Styrka
Lördagar - Styrka + Promenad
Söndagar - Långdistans + Styrka

alt. 2
Måndagar - vila (Promenad)
Tisdagar - Löpning
Onsdagar - OCR-träning
Torsdagar - Löpning + (Styrka)
Fredagar - Löpning + Styrka
Lördagar - Långdistans + Styrka
Söndagar - Styrka + Promenad

Styrka = Gym, klättring, ninjaträning eller liknande.
Löpning = kortare distans, intervall m.m
Långdistans = över 15km
OCR-Liknelse = Görs på gymmet; Löpning med olika övningar mellan. (görs på tid, för att simulera OCR)
Hinderbaneträning, på faktisk hinderbana kan byta ut ett dubbelpass eller vilket annat pass som helst.
Tävling är naturligtvis mer ansträngande och ger lördagar endast ett pass - tävling.

Jag får vila när jag vill om jag behöver det. Viktigare att lyssna på kroppen än att följa ett strikt schema.

Jag tänkte starta med denna veckan som ett exempel, i början av nästa vecka kan jag gå tillbaka och se hur bra jag lyckats med min planering och hur jag mått under tiden.

Måndag - Vila
Tisdag - Löpning
Onsdag - OCR-liknelse
Torsdag - Löpning och Gym. (om jag är trött går löpning i första hand)
Fredag - Backintervaller efter jobbet och Gym.
Lördag - Distanspass i terrängen och Gym.
Söndag - OCR & Ninjacenter samt Promenad.

Vi hörs i nästa vecka!

No comments:

Post a Comment