Wednesday 14 September 2016

Risveden Terräng 2016

Ja, dagen kom då jag skulle göra mitt andra trail-lopp. Jag var faktiskt ganska nervös trots att jag hade bestämt mig för att bara "göra min grej". Jag hadde aldrig sprungit så långt förut, så det skulle bli en utmaning. Jag ville känna mig för, hur klarade kroppen distansen och backarna osv.

Vi hade laddat med pasta, riktig grädde och oxfilé på Momenti i Alingsås kvällen innan (det är den godaste oxfilépastan i världen?) och på morgonen fick jag en extra stor frukost. Jag hade med mig lite drickbar energi som jag hade tänkt hälla i mig någon timme innan loppet men "glömde" av den. Med extra energi från kvällen innan och den rejäla frukosten tillsammans med massa vatten så skulle det gå bra ändå.

Efter lite uppväckande av benen var det start.
Jag joggade långsamt och höll koll på pulsen, trots mitt mål att hålla ca. 150bpm några km joggade jag förbi många. Alla sorter av löpare sprang jag förbi, det var väldigt kul att se alla duktiga, mindre duktiga, korta, tjocka, smala, breda, ja, alla... Alla var där för samma sak, kärleken till Trail, älskar det. Jag tror jag smålog allt eftersom kilometrarna försvann bakom oss.
Jag hade planerat att ta det chill fram till den fruktade "väggen" som jag lätt promenerade upp för, tog en mugg vatten och sprang snabbt på igen. Jag tittade mig mycket omkring på risvedens vackra natur. Fantastiskt fint lopp, 2015 gick jag och Robin leden med Ställa som sällskap, jag minns att det var en tuff promenad. Men löpningen gick som på räls, jag fortsatte springa förbi folk hela vägen i mål faktiskt. Kände mig riktigt stark trots trötta ben de sista kilometrarna. I Oslo tog vi typ 240hm på 8km i lördags tog vi samma höjdmetrar på 18,6km.. inte konstigt att jag var bajs i benen efter Oslo...

Nästa år har jag provat sträckan och vet hur lätt det gick. Jag skall placera mig längre fram i starten och ge gärnet. I lördags handlade det om natur, själ och att prova, 2017 handlar det om svett och död ;) Vilden X-trail är också ett givet lopp inför 2017. Ser fram emot ett eller kanske två halv-mara-traillopp också.

Jag har fastnat bra för trail-löpning och ser det som en stor fördel, OCR och trail-löpning är goda vänner. Jag har i min hjärna som mål att genomföra en "bergs"mara 2018. (axa kanske?) Jag gillar inte att gå för fort fram och tror att långsam utveckling är den som håller, både psykiskt och fysiskt.

Bilder kommer inom... kort..

No comments:

Post a Comment